Sales & sales management

Sales is het hart van de onderneming: “No customers, no company”. De klant staat centraal in elke stap binnen het sales & marketing-proces.

Hierbij dringen zich enkele essentiële vragen op die om een antwoord vragen:
• Welke klanten passen bij ons, en welke niet?
• Welke zijn precies de behoeften van onze target-klant?
• Hoe spelen we hier het beste op in: de optimale argumentatie (ondersteund door visual aids)
• Op welke wijze kunnen wij deze klant supertevreden maken, “delighting the customer”?
• Hoe laat ik de klant kopen, zodat de klant terugkomt en niet ons product!
• ...

Onze trainingen zijn gebaseerd op methodes die hun efficiëntie hebben bewezen. Resultaten bereiken op korte termijn, maar ook zeker op lange termijn: dat is het uitgangspunt. Onze drijfveer hierbij is de slogan “Stop selling, help your customer to buy!”.

De laatste jaren duiken er regelmatig nieuwe termen op in sales: solution selling, consultative selling, enz. Is dit oude wijn in nieuwe vaten? De basisbeginselen blijven nochtans altijd dezelfde!

Ons verkoopmodel vertrekt vanuit de behoeften van de klant en garandeert een maximale impact op de klantperceptie, met als resultaat dat de klant tijdens het verkoopgesprek bewust wordt van de toegevoegde waarde. De klant koopt het concept, het bedrijf en uiteindelijk het product of dienst tijdens het bezoek, en kan dus op dat moment zelf al de deal finaliseren in plaats van zijn beslissing uit te stellen. De klant wordt geholpen om te komen tot de vraag:“Doe ik het of doe ik het niet”. Hierdoor wordt veel sales-tijd gewonnen in het voordeel van de klant, van de verkoper en uiteindelijk ook van uw bedrijf. We spreken hier over een echte win-win-win.

Bovendien zorgt het feit dat de klant zelf koopt, in plaats van dat hem iets wordt verkocht, ervoor dat de klant voortdurend terugkomt en uw product of dienst niet telkens opnieuw moet worden aangeboden.

Uit een detailonderzoek van de impulsen die uw onderneming nodig heeft, distilleert 4Result een gerichte maatoplossing. Zo hebben we tal van mooie referenties in het trainen van zeer concrete deelfacetten van de sales- en marketing. Een greep uit het aanbod:

Sales:
o Face-to-facegesprekken, prospectie en retentie
o Een commercieel klantenonthaal
o Showroomverkoop
o Omgaan met ‘decision makers’ (DMU)
o Efficiënt account management en key account management
o Onderhandelingstechnieken
o Dealer development
o Internationale verkoop
o Klantentypologieën
o Telefonische afspraken maken, prospectie
o Telesales
o Klachtenbehandeling
o Commercieel denken & doen voor binnendienstmedewerkers
o Opbouwen van sales-aids in een salesmap
o Opbouwen van een openingspresentatie: “One minute presentation”
o …

Deze trainingen zijn geen standaardformules die ‘off the shelf’ worden aangeboden. We vertrekken steeds vanuit de visie en de missie van de bedrijfstop, de specificiteit van uw sector, het kennisniveau van de medewerkers, en tal van andere factoren die een maatgerichte oplossing kenmerken.

Telkens worden cases en rollenspellen op maat gemaakt, zodat ze aansluiten bij de leefwereld van de cursisten.

Salesmanagement:
o Opzetten van een salesplan; planning
o Selectie en training van uw salesteam
o Het toepassen van resultaatgericht desk coaching en field coaching
o Motivatie en ontwikkeling van uw team
o ...

4Result heeft een grondig inzicht in de do’s en dont’s van sales management . Dankzij onze jarenlange ervaring werd onze methodiek op punt gesteld, zodat we sales managers gericht kunnen helpen om zo snel mogelijk goede resultaten met hun team te bekomen. Hierbij is field coaching één van de belangrijkste sleutels tot het succes.

Field coaching mag echter niet verward worden met samen gaan verkopen (“joined call”), maar vraagt van de coach specifieke kennis en vaardigheden.